نکات نگهداری و شستشوی تابلو فرش
نوشته شده توسط : نوین

تابلو فرش‌ها جنبه زیبایی در دکوراسیون دارند به همین دلیل برای شستشو بسیار حساس هستند. این حساسیت به دلیل نخ استفاده شده در بافت تابلو فرش است. اندکی غفلت در شستشوی تابلو فرش می‌تواند رنگ‌های پس زمینه آن را بر هم بزند و از زیبایی آن کاسته شود. اما این کار در قالیشویی با نهایت دقت انجام می‌شود.
همه ایرانی‌ها برای هنر فرش بافی احترام خاصی قائلند. این هنر ایرانی از گذشته دور همیشه در بین مردم رواج داشته. فرش این گستردنی زیر پا افتاده را ایرانیان همیشه خود برای خود بافته‌اند. بعدها با روی کار آمدن ماشین‌های بافت فرش اقتصاد این هنر رونق گرفت و کشور ایران توانست فرش‌های بیشتری را برای کشورهای درخواست کننده صادر کند. اما این موضوع چندان برای افرادی که از این طریق ایجاد شغل کرده بودند و در واقع خودشان بافنده فرش بودند، خوشحال کننده نبود. زیرا ماشین‌های بافنده فرش را رقیب شغلی خود می‌دانستند که دور از انتظار هم نبود.

قالیشویی

نکات نگهداری تابلو فرش

تابلو فرش‌ها یکی از زیباترین و ارزشمندترین وسایل برای دکوراسیون فضاهای خانه و حتی فضاهای کاری است. با حساس بودن شستشوی تابلو فرش، باید تا حد امکان آن را در جایی نصب کنید تا از کثیف شدن زود هنگام آن جلوگیری شود. برای مثال تابلو فرش را در کنار در ورودی و پنجره‌ها که در معرض گرد و غبار است نصب نکنید. طراحان دکوراسیون عقیده دارند تابلو فرش‌ها باید روی بهترین دیوار خانه و در مقابل مبلمان نصب شود. اولین جایی که پس از نشستن چشمتان به تابلو فرش می‌افتد بهترین جای قرارگیری آن است.
تابلو فرش‌ها را حتما درون قاب نگهداری کنید و به کمک آن به دیوار نصب کنید. اگر تابلو فرشی دارای قاب نباشید برای نصب آن مجبور می‌شوید روی آن میخ بکوبید، این میخ بافت فرش را سوراخ می‌کند و به آن آسیب می‌رساند. همچنین اگر بخواهید فرش را جابجا کنید با جدا کردن میخ، جای زنگ زدن آن به رنگ نامناسبی بر روی فرش جای می‌اندازد که پاک کردن لکه زنگ‌زدگی کار چندان آسانی نیست.
همچنین تابلو فرش را از هوای مرطوب دور نگه دارید. برای مثال نصب تابلو فرش روبروی کانال کولر آبی صحیح نیست. رطوبت می‌تواند بافت فرش را فرسوده کند.
یکی از روش‌های پیشگیری از کثیف شدن تابلو فرش این است که هفتگی به کمک برس‌های گردگیری آن را تمیز کنید.
در نهایت اگر تابلو فرشی دارید که نیاز به شستشو دارد لطفا آن را به یک کارخانه قالیشویی مطمئن بسپارید تا از نتیجه شستشوی آن هراس نداشته باشید.

نظافت و شستشوی تابلو فرش

در صورتی که تصمیم گرفتید خودتان وارد عمل شوید و دست به شستشوی تابلو فرش کنید، در ابتدا باید خاک روی آن را بگیرید. قاب آن را به آرامی جدا کنید. به کمک لوله جاروبرقی خاک بین بافت‌های آن را بردارید. سپس به کمک شامپو فرش و کمی آب سرد و یک دستمال نخی تمیز بر روی آن بکشید. سپس آن را بر روی سطحی به شکل افقی پهن کنید که هم به زیر و هم به روی فرش هوای آزاد جریان داشته باشد که زودتر خشک شود. پهن کردن افقی تابلو فرش باعث می‌شود رنگ‌های آن به هم تجاوز نکند و از شکل نیفتد.
اما هر جور هم حساب کنید شستشوی خانگی تابلو فرش کمی ریسک‌پذیر است. برای این که دلهره این کار به سمتتان نیاید از همان ابتدا شستشوی تابلو فرش را به دست کارشناسان حرفه‌ای بسپارید. شستشوی فرش‌ها در قالیشویی‌ها به کمک شوینده‌ای مخصوص انجام می‌شود که علاوه بر تمیز کردن، از بافت فرش حفاظت می‌کند. حتما دیده‌اید زمانی که خودتان فرشی را شسته‌اید، بافت فرش کمی زبر می‌شود. این به دلیل موادی است که در شوینده‌ها وجود دارد، این شوینده‌ها دارای مواد اسیدی قوی برای برطرف کردن چربی‌های روی فرش هستند که حتی رنگ فرش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند.





:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: